FANDOM

V-for-Vendetta-coperta-BD.jpg

1982-es képregényborító a motívummal

A jellegzetes, vigyorgó álarc mindössze néhány hónap leforgása alatt vált popkulturális ikonból a globális rendszerkritikus mozgalmak egyik jól ismert szimbólumává, 2011-ben. Guy Fawkes a hírhedt 1605-ös „Lőpor-összeesküvés” résztvevője volt. Társaival az angol parlament felsőházának fölrobbantását – és ezzel többek közt a király meggyilkolását - tervezték, azonban lelepleződtek. A puskapor őrzésével megbízott Fawkes-t elfogták és halálra ítélték. A hatalom igyekezett elrettentő példaként bevésni a nép emlékezetébe a nevét, így vált a merényletkísérlet napján, november 5-én évente megrendezett ünnepség központi figurájává. A századok során Guy Fawkes alakja - ironikus módon - sokak szemében katolikus terroristából az elnyomó hatalommal szembeszálló romantikus figurává vált.

A Guy Fawkes napi ünnepségeken általános volt a maszkok és képmások használata, ezért is válhatott a Fawkes vonásait stilizáló álarc a V for Vendetta (V, mint vérbosszú) című, 1982-ben indult képregény-sorozat főhőse által használt jelképpé. A ma is használatos dizájn David Lloyd nevéhez és az általa rajzolt képregényhez fűződik, de igazán széles ismertségre a 2006-os filmadaptáció révén tett szert. A történet egy elképzelt jövőben játszódik, melyben Nagy-Britannia fasisztoid totális diktatúra. A „V” nevű, fekete köpenyt, kalapot és Guy Fawkes maszkot viselő magányos lázadó, „terrorista” felébreszti az ellenállás szellemét az apatikus tömegekben. Több figyelemfelkeltő akció után meghirdeti a parlament felrobbantását november 5-re, amit az utcákat elözönlő Guy Fawkes maszkos tömegek figyelnek. V a maszkot a szabadság eszméjével azonosítja, és mint a „tőle” származó szállóige tartja: „az eszmék golyóállók”.

Mint „az arc”, amely egy eszmét, egy gondolatot képvisel, kiváló szimbólum a különféle, társadalmi igazságosságban, részvételi/közvetlen demokráciában, önszerveződésben gondolkodó mozgalmak számára. Ez lehetett
  • A V for Vendetta c. filmből, 2005.
  • Demonstráló anonok, 2008. január
  • Anonymous videóüzenet
  • "Ne aggódj, az internetről jövünk" - demonstráló anonok
  • Maszkos performance tv-adásban, 2011.
  • Bradley Manning képével demonstráló anonok, 2011.
  • "Senki sem számít a spanyol forradalomra" - Felháborodottak; Madrid, 2011.05.15.
  • Occupy Wall Street, 2011. szeptember
  • Julian Assange @ Occupy London, 2011.10.15.
  • Occupy Hong Kong, 2011. október
  • Occupy Berlin, 2011.10.15.
  • Occupy Budapest Bank Center, 2011.11.11.
  • Guy Fawkes maszk variációk
  • "Stop ACTA"
  • ACTA-ellenes performance a lengyel parlamentben, 2012. február
  • ACTA-ellenes tüntetés Budapesten, 2012.02.10.
  • Tel-Aviv, 2012.
  • Diáktüntetés Budapesten, 2012.02.15.
  • Kairó, 2012.
  • Occupy Wall Street, 2012.09.17.
  • Guy Fawkes napi Anonymous-felvonulás, London 2012.
  • Kairó Tahrir tér, 2013. január
  • Rio de Janeiro, 2013. június
  • Brazília, 2013. június
  • Million Mask March 2013
az Anonymous közösség választásának hátterében is, amikor az ikonikus álarcot tették meg jelképükké. 2008-ban használták először utcai demonstrációkon az akkor még csak formálódó rendszerkritikus hacktivista közösség tagjai, majd egyre egységesebben alkalmazták online megjelenéseik alkalmával is, de inkább csak egy szubkultúra ismerte a szimbólum jelentését. 2011 májusában a spanyol Felháborodottak váratlan intenzitású tömegdemonstrációin fölbukkanó Guy Fawkes maszkos tüntetőknek, vélhetően többnyire Anonymous-szimpatizánsoknak köszönhetően egyre többen kezdték használni hasonló kontextusban, szerte a világon. Az anonok egyre intenzívebbé váló tevékenységének, majd a 2011 ősze során kipattanó Occupy mozgalom, és a globális tüntetéshullám résztvevőinek köszönhetően a maszk immár jól ismert szimbóluma, „arca” a hatalommal való szembeszegülésnek, illetve a rendszer kritikájának, melyet a világon szinte mindenhol használnak Kairótól Rio de Janeirón át Szegedig. Egyre terjedő használatának egyik emlékezetes momentuma volt, amikor 2012 elején a lengyel parlament egy teljes képviselőfrakciója emelte arcához a maszkokat, az ACTA egyezmény elleni tiltakozásul. 2012. november 5-én az Anonymous felhívására Guy Fawkes maszkos tömeg lepte el London belvárosát, ezzel (részben) megvalósítva a V for Vendetta filmváltozatának zárójelenetét, és már akkor is a világ számos városában voltak hasonló megmozdulások. 2013 óta évente megrendezik a "Million Mask March (Millió Maszkos Menete)" nevű globális tüntetéssorozatot, melyhez rendre több száz városban - köztük Budapesten is - csatlakoznak kisebb-nagyobb rendezvényekkel.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki