FANDOM

London 15

A Million Mask March (Millió Maszkos Menete) az Anonymous hacktivista közösség globális utcai akciónapja, amit ezen a néven 2013 óta tartanak meg évente, a november 5-i Guy Fawkes napon. A világ minden táján, több száz helyszínen megrendezett kisebb-nagyobb demonstrációk, ill. felvonulások formailag és tartalmilag is igen sokfélék lehetnek, viszont alapjukat az Anonymous kollektíva által elfogadott főbb témák jelentik, mint a szólás- és információszabadság, a társadalmi igazságosság, a politikai rendszer korrupciója, a fennálló politikai és gazdasági rendszer kritikája, szabadság, önrendelkezés és önszerveződés stb. A résztvevők az elnyomással, ill. kizsákmányolással szembeni ellenállás és az egység szimbólumaként használják az akciónap alapmotívumát, a Guy Fawkes maszkot.

Története Szerkesztés

Már 2008-ban is, amikor az Anonymous közössége éppen csak elkezdett azzá válni, aminek ma ismerjük, voltak globális demonstrációik a Szcientológia Egyház ellen. Az azóta jelképükké vált Guy Fawkes maszkot
London 2013 (2)
is ekkor kezdték használni. Mire 2011-ben kibontakozott az Indignados és az Occupy mozgalom, az Anonymous már rendszerkritikus hacktivista kollektívaként működött, és hamar a térfoglaló mozgalmak mellé álltak. Az általuk használt maszk gyorsan a testvérmozgalmaknál is gyakori motívummá vált. Aktivisták az az évi Guy Fawkes napot jelölték meg az USA-ban meghirdetett "Bank Transfer Day" (Banki Átigazolás Napja) nevű akció határidejéül, arra biztatva az embereket, hogy tömegesen helyezzék át pénzüket a nagybankoktól nonprofit takarékszövetkezetekhez. Szeptember vége és november 5. között csaknem 700 000 új számlát nyitottak a takarékszövetkezeteknél. Az akció jelképe természetesen a Guy Fawkes maszk volt.
Budapest 2014

2012. november 5-re az Occupy már nagyjából lecsengett, ezért kifejezetten az Anonymous égisze alatt szerveztek globális akciónapot tüntetésekkel, hactivista akciókkal #OpVendetta néven. Londonban kb. kétezren gyűltek össze, az utcán hömpölygő maszkos tömegről készült fotók lázba hozták a globális közösséget. Egy évvel későbbre meghirdették az első Million Mask March-ot. Ez az időszak nagyjából egybeesett a hacktivista akciókat világszerte követő letartóztatások számának ugrásszerű növekedésével. Ezt követően a közösség legnagyobb része felhagyott a hacktivista akciókban való tömeges részvétellel, és egyre nagyobb hangsúly helyeződött az offline aktivizmusra. Ezzel párhuzamosan egyre több utcai aktivista csatlakozott az Anonymoushoz.

2015 dc
2013. november 5-én már több, mint 400 városban vonultak utcára az anonok és szimpatizánsaik a Million Mask March keretében. A legnagyobb, több ezres tüntetések Londonban és Washington DC-ben voltak, de pl. Budapesten is sor került egy pár száz fős felvonulásra, ahogy a következő évben is. 2014-ben már majdnem 500, 2015-ben pedig közel 700 helyszínen rendezték meg a demonstrációt. Londonban mindkét alkalommal több mint tízezer ember gyűlt össze, de több ezres tömegek vonultak fel a világ számos más városában is, Edinburgh-tól Brisbane-en át Washingtonig.